Índice
─ Introducción
─ Notas al capítulo
─ Versión en español
─ Versión en inglés
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Introducción
Este texto es introducido en esta página (y es enlazado en ella):
Página-guía B.9:
unplandivino.net/transicion/
Está en el apartado de esa página dedicado a Robert J. Lees (buscar «Robert» en esa página).
Para los audios:
En esa misma página estarán enlazados y ordenados los audios. Y, como en otros audios, hice un comentario al final de este, tras la lectura del texto. En el comentario vemos algunas ideas importantes y a veces aclaramos algunas cosas.
Reuniré todos los textos de este segundo libro de la trilogía de R. J. Lees (La vida elísea) cuando vaya terminando de hacer esta «primera» versión de la traducción (que hago con ayuda de deepl, google, wordreference…) ─»primera» versión en el sentido de «para mi web»─.
Notas al capítulo
─ Ver el audio correspondiente.
Versión en español
Capítulo 11
Una lección de creación
Permítaseme esperar que las experiencias precedentes, y las lecciones que he tratado de sacar de ellas, muestren que tengo cualquier cosa menos una concepción vaga del pecado y de sus consecuencias.
Volviendo ahora a otras escenas, me gustaría relatar aquí un incidente que sirve para mostrar cómo el Paraíso está adaptado para emprender, cuando surge la necesidad, todo el trabajo educativo que se supone que la Tierra realiza, en relación a un alma.
Tengo más que un placer pasajero en hacer esto, porque estoy seguro de que un vistazo a la gran obra de educar a los niños en nuestro lado será de genuino interés para mis lectores; y en segundo lugar porque quiero combatir una idea errónea que gana terreno en las mentes de algunos, de que una serie casi interminable de renacimientos en la Tierra es necesaria para explicar «algunos de los problemas más desconcertantes de la vida» [ref.].
Será imposible tratar exhaustivamente la cuestión de la reencarnación en este momento, pero permíteme decir brevemente que es un tema por el que en mi vida terrestre sentí mucha simpatía, y he hecho amplias investigaciones al respecto desde que crucé la frontera, con este resultado: Entre las almas que todavía están sometidas a las condiciones terrestres ─de las que todas las experiencias deben recibirse con cautela, y no actuar en consecuencia hasta que sean confirmadas por fuentes más fiables─ hay muchas que piensan honestamente que la reencarnación es un hecho, y así lo enseñan; entre los que han pasado de estas condiciones y han aprendido a aceptar la verdad por sí misma, que conocen y estudian, rastreando orígenes y secuencias ─muchas de ellas a través de edades insospechadas más allá del surgimiento de la historia─, no he podido encontrar a nadie que sostenga que la teoría del renacimiento sea cierta. El origen de la idea se encuentra en la superstición salvaje. Sin un conocimiento definido de la inmortalidad, pero igualmente seguro de que hay algo más en el hombre que simplemente el cuerpo, siempre ha sido un problema para la mente ignorante lo que sucede cuando el cuerpo deja de respirar y comienza a volverse ofensivo por la descomposición. La filosofía de la ignorancia es siempre expeditiva, y el salvaje resolvió el problema permitiendo que un niño recién nacido inhalase el aliento de un moribundo, y la vida que se iba disponía así de otro cuerpo en el que continuar su existencia. Desde este rudimentario comienzo, la idea de la transmigración de las almas ha sido elaborada una y otra vez de diversas maneras, con mucho razonamiento filosófico y especulación, pero permanece donde la encontramos: una superstición sin fundamento, en desacuerdo con la ley, el amor y el propósito de Dios.
No soy en absoluto inconsciente de la fascinación que ejerce el tema y, por esta razón, continuaría de buena gana la discusión del mismo si estuviera razonablemente dentro del alcance de mi propósito actual. Pero no siendo así, debo resistir la tentación por el momento, con la esperanza de que pueda volver a él en algún momento futuro. Podría, sin embargo, llamar aquí la atención sobre la luz lateral, espontánea, que necesariamente arroja sobre la cuestión el registro de mis experiencias generales, las cuales creo que mostrarán con cierto grado de claridad razonable que Dios ha hecho provisión para satisfacer toda necesidad justa que pueda surgir por medios mucho más expeditivos y menos engorrosos que un sistema tan tortuoso e hipotético.
Hay que tener siempre presente que todas las exigencias de Dios a los hombres se basan en la justicia. Esperar que la perfección sea producida por condiciones imperfectas sería esperar lo imposible, de ahí que el logro del Nirvana en la carne sería una condición tan irrealizable como el paso, en el cuerpo mortal, de la Tierra a la superficie del sol. Empecemos a ser razonables y a apreciar el hecho de que la evolución de lo humano a lo Divino debe proceder en el futuro según la ley que ha regido el pasado. Todavía tenemos que subir de peldaño en peldaño, y a medida que avanzamos, debemos forzosamente ir soltando continuamente lo más bajo hasta que por gradaciones imperceptibles ascendamos a la meta. En este proceso es necesario que lo corruptible se vista de incorrupción, y que lo ‘mortal se vista de inmortalidad‘ [ref.] antes de que alcancemos el cenit, y el ojo soporte la visión de ese rayo increado. De esta limitación carnal obstaculizadora, el alma encarnada no puede liberarse. Es una casa de esclavitud de cuya influencia uno sólo puede liberarse desvinculándose, y diez mil nacimientos no proporcionarían ninguna ventaja, especialmente donde la memoria de todo lo que ha pasado antes no está disponible como guía.
Como todos los sistemas creados por el hombre, la especulación del renacimiento es un cansancio y una confusión para la mente, sin un lugar de descanso en su incesante lucha por escapar de una Escila espiritual por un lado y de Caribdis por el otro [ref.].
Dios ha proporcionado un camino mejor que ese, a una fase de la cual me gustaría ahora invitar tu atención.
Había un mundo de significado, de promesa, de esperanza, en aquella orden de Cristo a sus discípulos después de que los cinco mil habían comido y se habían saciado de ‘cinco panes de cebada y dos pececillos‘ [ref.]. ‘Recoged los pedazos que quedan, para que nada se pierda’. Este es el principio eterno que opera a través de toda la creación. Los hombres han aprendido como un hecho científico que sólo la forma de la existencia puede ser cambiada, nada puede ser destruido. Si esto es así en lo material, que es el instrumento, ¡cuánto más debe serlo en lo espiritual, que es el agente operativo que actúa a través de lo material!
Con este principio aún actuando a través de la vida del Paraíso, se manifiesta el mismo cuidado vigilante sobre los fragmentos. Nada debe perderse. En la más pequeña de todas las partículas se esconden potencialidades divinas. Recogedlas, pues cada una debe ser enviada a su propio lugar para ser cuidada, desarrollada y ayudada a consumar la esfera que le ha sido asignada.
Es a una de las guarderías de estos fragmentos espirituales adonde quiero conducirte ahora, donde podemos observar y aprender a comprender cómo el Paraíso se ocupa del primer desarrollo de la mente y el intelecto. Utilizo el término «fragmentos espirituales» deliberadamente a este respecto, ya que nos encontraremos no sólo con almas que fallecieron en el proceso del nacimiento, sino con otras que en la mitad de la gestación no pudieron hacer más que un débil movimiento independiente y luego expiraron. Ciertamente, se trata de verdaderos fragmentos de humanidad, pero sobreviven y son cuidadosamente ayudados a avanzar hacia una madurez plena y fuerte.
Tan hermosa y considerablemente se superpone la esfera de lo espiritual a la de lo físico, que se toman las medidas más adecuadas para alcanzar y proteger a todos esos pequeños, de los que la Tierra nunca tiene conocimiento. Desconocidos, con una existencia insospechada, siguen viviendo. Nada debe perderse. Los planes de Dios se han trazado para salvar incluso a los últimos, y la guardería que preside nuestro conocido amigo Cushna es uno de los numerosos establecimientos destinados a esta labor en relación con los niños.
Aquí hay un amplio alojamiento ─y cuando digo amplio no me refiero simplemente a que a cada niño se le concedan tantos pies cúbicos de espacio para respirar como medida, sino que me refiero a la generosa provisión desbordante tan característica de todo lo que Dios hace─ para unas dos mil almas que van desde el bebé varado en los límites [boundary-stranded] al que me he referido, hasta aquellos que pueden haber conocido una existencia terrestre de varios meses, siendo el límite determinado no tanto por la edad como por otras circunstancias que no necesitamos discutir aquí. Se les extrae de todas las nacionalidades de la Tierra y se les educa juntos, siendo uno de los primeros esfuerzos evitar cualquier enfoque en las diferencias raciales y establecer la unidad de la familia humana. Cuando el curso preliminar ha proporcionado la capacidad de proceder, el niño avanza de fortaleza en fortaleza a través de las escuelas de avance y ascenso de la eternidad.
Longfellow tocó un acorde de verdadera música espiritual cuando cantó de una que había pasado a los atrios del Paraíso:
«No volveremos a contemplarla como niña;
Pero cuando, con embeleso salvaje,
la volvamos a abrazar
no será una niña» [ref.].
La niñez y la juventud son imperfecciones, y no representan más la verdadera virilidad y la feminidad que lo que el amanecer pudiera ser sinónimo de mediodía. El cielo, cuando lleguemos a él, será un hogar perfecto para un pueblo perfecto, y todos deben alcanzar la cualificación para ser admitidos. El Paraíso consumará a este respecto lo que la Tierra no puede lograr. Es la función legítima para la que Dios lo ha llamado a la existencia. La infancia debe ser llevada hacia la plena belleza de la virilidad y la feminidad, y la edad debe ser devuelta a la fortaleza y el vigor que ha perdido. El propio Cushna es una ilustración sorprendente de este último efecto. Ya he hablado de él, pero la fascinación que ejerce parece aumentar cada vez que entro en contacto con el benévolo egipcio, sobre cuyos hombros descansa el místico manto de la edad ambigua [evasive], tan indescriptible y bellamente mezclado con la exuberante vivacidad de la temprana madurez [manhood]. La consciencia de esto, como se recordará, fue la primera impresión que recibí cuando lo conocí en el Hogar del Descanso, pero la plenitud de la misma se me volvió más contundentemente comprensible cuando lo encontré tan activamente comprometido en la educación de los niños, en esta escena de más que encantamiento de hadas, que me aseguraron, era el mejor lugar para aprender a conocerlo tal como él es.
No sé si el hombre había producido el hogar o el hogar al hombre, pero comoquiera que sea, ambos están ciertamente relacionados el uno con el otro, como el calor con el fuego, o la luz con el sol. El lugar estaba inequívocamente diseñado para alentar los primeros desarrollos de la vida, pero en su disposición ¿no se habían puesto eones de antigüedad, bajo una pesada contribución, y su sabiduría se había templado, suavizado, dulcificado en una adaptabilidad que la juventud no tenía fuerza para proporcionar? Los métodos de tratamiento se habían extraído hábilmente de las mejores cosechas de experiencia: las adaptaciones se habían realizado críticamente con vistas a satisfacer de forma natural todos los requisitos posibles. Fortaleza con crecimiento, carácter intrínseco con interés, dulzura de disposición con determinación progresiva, humildad con aptitud [competence], amor con poder y reverencia con éxito. Todo esto debía lograrse, y se proporcionaba adecuadamente, junto a una extracción sistemática pero cuidadosa de toda propensión hereditaria a lo innoble e impuro. La corrección de estas últimas tendencias es una de las principales características a las que debe dirigirse un cuidado especial y siempre vigilante.
El hogar comprende un sorprendente número de edificios palaciegos, cada uno de los cuales está situado a buena distancia de su vecino, y ubicado en un retiro perfectamente adaptado al uso particular de su departamento. Entre ellos vi la Guardería, donde se atiende especialmente a los niños prenatales; dormitorios ─todos los niños pequeños necesitan dormir cierto tiempo─, un gimnasio, un museo, un teatro, un laboratorio y otros lugares que responden a todas las posibles demandas que puedan surgir. Pero las adaptaciones más sorprendentes se encontraban al aire libre, donde se había adoptado un sistema de jardinería paisajista que sólo puedo describir con «interrogativo». Todo, en todas partes, parecía estar diseñado para suscitar preguntas, y esto se llevaba a cabo tan eficazmente, que yo mismo caí en la trampa, y pedía información a cada giro de mi cabeza.
La existencia de tales instituciones en el Paraíso, equipadas con todos los aparatos educativos posibles que una mente terrenal no puede comprender, será considerada por muchos ─especialmente por aquellos a quienes se les ha enseñado a pensar que un instante después de la muerte el alma de un niño adquiere fulminantemente todo el conocimiento─ como miserablemente materialista y blasfemamente falsa. Yo pasaría tal conclusión de ignorancia supersticiosa al silencio que merece, si no fuera por el obstáculo que arroja en el camino de los indagadores honestos que se niegan a pasar cualquier objeción inadvertida.
Si tratamos de captar inteligentemente una idea de lo que aspiramos en cuanto a la perfección y la cercanía a Dios ─y la distancia casi infinita que nuestras imperfecciones actuales nos separan de esa meta─, y luego dirigimos la mirada hacia atrás para medir el camino relativamente corto que hemos recorrido hasta ahora en el viaje desde que comenzó la peregrinación de la evolución, creo que habrá poca dificultad en reconocer que estas etapas preparatorias del Paraíso son una provisión absolutamente necesaria si hemos de tener éxito. Los puestos comerciales y diplomáticas en la Tierra están protegidos por exámenes provisionales y calificaciones probadas por el servicio y la fidelidad. ¿Es creíble que mientras los hombres hacen tales exacciones en asuntos temporales, Dios será menos cuidadoso con respecto a lo eterno? La aprobación de Cristo ─’Bien hecho‘ [ref.]─ es la recompensa otorgada al final del servicio leal, fiel y honorable, cuando el administrador probado y confiable entrega sus cuentas auditadas. Para este servicio, la Tierra, en las circunstancias más ventajosas, no puede hacer más que pasarnos por un examen preliminar con honores. Las etapas intermedias, avanzadas y finales quedan para la preparación que el Paraíso nos da. Si esto es así en las condiciones más favorables de una vida larga y de unas circunstancias fáciles, ¡cuánto más será necesaria esa ayuda correctiva para los desafortunados y para aquellos cuyas vidas se ven truncadas en la infancia, puesto que la inocencia no es rectitud, ni la falta de inteligencia es santidad! De ahí la razón de ser de los hogares de los que hablo.
¡Cuánto lamento mi incapacidad para pintar con palabras o colores la escena tal como se presentó por primera vez a mis ojos atónitos! Pero si pudiera encontrar las palabras, la Tierra malinterpretaría el significado; si pudiera conseguir los colores, mis críticos dirían que son irreales, antinaturales, y el resultado sería un intento miserable de introducir una novedad imposible en el entretenimiento de Las mil y una noches. Será mejor que no lo intente, y que deje esos detalles de mis experiencias hasta que tú, mi amable lector, puedas verlos por ti mismo tal como son, con ojos adaptados a una visión más amplia y con tus poderes de visión capaces de trazar claramente un espectro más amplio.
Aun así, uno puede legítimamente exclamar: ‘¡Felices niños por ser cuidados y protegidos de esta manera! ¡Glorioso evangelio que abunda en tal provisión! ¡Rebosante compensación por todo lo que se ha sacrificado en la Tierra!’. ¿Dónde está el hombre o la mujer que no los envidiaría? Pero silencio; quédate en quietud, o nos extraviaremos aquí. Ningún hombre o niño vive o muere por sí mismo. ‘Nuestros tiempos están en Su mano‘ [ref.]; y es mejor así. Por el momento puede ser que veas a través de un cristal oscuro, pero pronto tú también entenderás; entonces descubrirás que la dirección de Dios fue correcta, después de todo. Grande como es la compensación del niño, puedes ─si lo deseas, cumpliendo con tu deber noblemente─ encontrar una recompensa aún mayor esperándote.
“Seamos pacientes; las severas aflicciones de la Tierra
no surgen del suelo,
sino que a menudo las bendiciones celestiales
asumen un disfraz oscuro” [ref.].
No tengo intención de hacer un recorrido por los departamentos de esta institución. Las características principales de la vida y de sus actividades aquí, no se encuentran puertas adentro, y la casa de Cushna no es una excepción a la regla general.
Repito que el primer objetivo de toda institución de este tipo es fomentar la investigación [inquiry] en las mentes de los niños. No se impone ninguna instrucción a un niño que no esté dispuesto o preparado, sino que se emplean ingeniosos mecanismos para captar la atención y provocar una pregunta sobre la naturaleza o utilidad de los mil objetos que se encuentran, de la forma más tentadora, en cada parte de este dominio como de cuento de hadas. El principio observado aquí se aplica en todas las etapas de la vida: cuando el interés se despierta lo suficiente como para provocar la indagación, la mente está en condiciones favorables para recibir instrucción, y los ministros siempre están a mano para impartirla adecuadamente.
Cushna me invitó muy amablemente a unirme a uno de los muchos grupos de niños que estaban estudiando tan agradable y placenteramente las primeras lecciones en la escuela del Paraíso, para que pudiera familiarizarme con el sistema de educación que él ha adoptado.
Un momento después, sin atraer más que la más mínima atención de los niños ─unos niños bien consideradamente interesados─, nos habíamos colocado cerca de un grupo de unos veinte estudiantes que escuchaban a una dama que explicaba la naturaleza y belleza de una brizna de hierba que, por su forma y color atractivos, había despertado la curiosidad de uno de los pequeños.
Desde el comienzo de su conferencia, la oradora nos llevó, tanto a mí como a su audiencia liliputiense, a un romántico país de hadas de la botánica con su descripción de la vida, los hábitos y los antecedentes de su tema. Luego, mediante un proceso aparentemente mágico para el que yo no estaba preparado en absoluto, sostuvo en sus manos una variedad de otras hierbas, de la que extraía comparaciones y contrastes: de las más bastas y simples, señaló que eran espécimenes representativos de las hierbas que se encuentran en la Tierra, las otras pertenecían a diferentes etapas de la vida superior. Cada pregunta de los niños fue respondida con una parábola simple y contundente que exponía la verdad que ella deseaba fijar en la memoria, y se demoraba con una paciencia casi demasiado pausada para que su lección pudiera ser comprendida claramente.
Cuando todo esto terminó, me asombró aún más oírla anunciar que si no había más preguntas sobre esa parte de la lección, procedería a su consideración práctica.
Luego siguió un discurso absolutamente fascinante sobre la química de esa hoja de hierba y el proceso por el cual los componentes de la atmósfera son seleccionados, atraídos y utilizados para producir la hoja en el curso natural. La naturaleza fue presentada como una máquina bellísima pero invisible, diseñada por Dios para preparar todo lo que era necesario para la protección y el sustento del hombre, hasta que llegara el momento en que pudiera entender cómo usar las grandes fuerzas disponibles para producir todos los requisitos mediante un proceso mucho mejor y más rápido. Esto condujo a una hermosa descripción de la diferencia entre un hombre y otros agentes de la creación, al exponer la naturaleza y las potencialidades del alma, que posee poderes latentes para lograr todo lo que la naturaleza logra, mediante un proceso más expeditivo bajo condiciones que expuso y aplicó [enforced] con muchas ilustraciones.
Parece casi increíble que mentes tan infantiles pudieran interesarse por temas tan profundos. Pero Dios tiene sus propios métodos por medio de los cuales puede revelar a los niños misterios que oculta a los sabios y prudentes, y en la experiencia que tenía ante mí estaba observando el proceso por el cual esta aparente imposibilidad se cumplía efectivamente, aunque de manera gradual. En estos hogares de niños somos llevados muy cerca de la pureza de Dios, adaptados a las mentes sobre las que anida, y cruzamos umbrales donde la sombra del pecado nunca ha caído. Sembrados en este suelo virgen de inocencia, ¿cómo podemos nosotros, que hemos sido manchados por la contaminación del pecado, estimar el poder y las posibilidades del amor omnipotente?
Pero volvamos a la lección.
Después de la explicación vino la demostración. La maestra dejó las hierbas a un lado y, al pedir a los niños que observaran su mano vacía y extendida, vimos, con igual interés y sorpresa, cómo se formaba lentamente ante nuestros ojos una brizna de hierba, la contraparte exacta de aquella en que se había basado su discurso. Cuando el experimento estuvo completo, el original fue colocado al lado del ejemplar creado para que los examináramos cuidadosamente, y se comprobó que uno era igualmente perfecto que el otro.
La sesión aún no había terminado. Ahora era responsabilidad de cada niño hacer el esfuerzo que pudiera para duplicar el de su tutora, y esto, para mí, no fue la parte menos interesante de la experiencia. Uno por uno, fueron llamados al lado de su instructora, quien los alentaba y aclamaba según fuera necesario, y luego observaba el resultado de esos primeros intentos de creación. Muchos fueron fracasos totales, otros produjeron algo, lo suficiente para asombrar y alentar nuevos esfuerzos, y uno logró un éxito muy loable en cuanto a la forma, pero en cuanto al color y los detalles, dejaba mucho que desear.
Luego vinieron las felicitaciones y los elogios, se señalaron las causas del fracaso como algo que sencillamente era de esperar, se prometió generosamente la certeza de un éxito rápido y la maestra continuó explicando que la perfección sólo se alcanza mediante el estudio y la adquisición de conocimientos, y la lección terminó con un acuerdo para continuar con el tema en la próxima ocasión, ante cuya perspectiva los niños estaban muy encantados, y yo casi deseaba poder continuar mis estudios con ellos durante todo el curso que acababa de comenzar tan felizmente.
Esta es una visión muy pobre de uno de los hogares para niños en el Paraíso. Son hogares felices, y felices son los recibidos en ellos.
Versión en inglés
CHAPTER XI
A LESSON IN CREATION
Let me hope the foregoing experiences with the lessons I have attempted to draw therefrom will show that I have anything but a loose conception of sin and its consequences.
Turning now to other scenes, I would here relate an incident serving to show how Paradise is adapted to undertake, where necessity arises, the whole of the educational work connected with a soul which earth is supposed to perform.
I have more than a passing pleasure in doing this, because I am sure that a glance at the great work of educating children on our side will be of genuine interest to my readers; and second because I would combat an erroneous idea gaining ground in the minds of some that an almost endless series of re-births on earth is demanded to explain ‘some of life’s most puzzling problems.’
It will be altogether impossible to deal exhaustively with the question of reincarnation at this time, but let me briefly say that it is a subject for which in my earth life I felt much sympathy and have made wide inquiries concerning it since crossing the boundary, with this result: among the souls who are still subjected to earth conditions – from whom all experiences have to be received with caution, and not acted upon until they are confirmed from more reliable sources – there are many who honestly think reincarnation to be a fact, and teach it to be so; among those who have passed away from these conditions and learned to accept truth for its own sake, who know and study, tracing origins and sequences many of them through unsuspected ages beyond the rise of history, I have been unable to meet with one holding the theory of rebirth to be true. The origin of the idea is to be found in savage superstition. Without a definite knowledge of immortality and equally certain that there is more in man than simply body, it has always been a problem to the untutored mind as to what happens when the body ceases to breathe and begins to grow offensive from decomposition. The philosophy of ignorance is always expeditious, and the savage solved the problem by allowing a new-born child to inhale the breath of a dying man, and the departing life was thus provided with another body, in which to continue its existence. From this crude beginning the idea of transmigration of souls has been worked over and over in various ways with much philosophical reasoning and speculation, but it stands still where we found it – a baseless superstition, alike at variance with the law, love and purpose of God.
I am not at all unconscious of the fascination of the subject, and would, for this reason, willingly continue the discussion of it were it reasonably within the scope of my present purpose. But it not being so, I must resist the temptation for the present, with the hope that I may return to it at some future time. I might, however, here call attention to the unstudied side-light which is necessarily thrown upon the question by the record of my general experiences, the which I think will show with some degree of reasonable clearness that God has made provision to meet every just requirement that can possibly arise by far more expeditious and less
cumbrous means than such a circuitous and hypothetical system.
It must always be borne in mind that all the requirements of God from men are based upon justice. To expect perfection to be produced by imperfect conditions would be to expect the impossible, hence the attainment to Nirvana in the flesh would be a condition as unrealizable as stepping, in the mortal body, from earth on to the surface of the sun. Let us begin to be reasonable and appreciate the fact that evolution from the human to the Divine must proceed in the future according to the law which has governed the past. We have still to climb from step to step, and as we go, must perforce be continually dropping the lower until by imperceptible gradations we ascend to the goal. In this process it must needs be that this corruptible must put on incorruption, and this ‘mortal must put on immortality’ before we reach the zenith, and the eye bear the sight of that uncreated beam. From this handicapping limitation of the flesh the incarnated soul cannot free itself. It is a house of bondage from the influence of which one can only be free by breaking away, and ten thousand births would furnish no increase of advantage, especially where the memory of all that has gone before is not available for guidance.
Like all man-made systems, the speculation of re-birth is a weariness and confusion to the mind, without a place of rest in its ceaseless struggle to escape a spiritual Scylla on the one hand and Charybdis on the other.
God has provided a better way than this, to one phase of which I would now invite your attention.
There was a world of meaning, of promise, of hope, in that command of Christ to His disciples after the five thousand had eaten and were filled from ‘five barley loaves and two small fishes.’ ‘Gather up the fragments that remain, that nothing be lost.’ This is the eternal principle working through all creation. Men have now learned as a scientific fact that only the form of existence can be changed, nothing can be destroyed. If this is so in the material, which is the instrument, how much more must it be so in the spiritual, which is the operative agent working through the material!
With this principle still working through the life of Paradise the same watchful care over the fragments is manifested. Nothing must be lost. In the smallest of all particles is hidden divine potentialities. Gather these up, for each must be sent to its own place to be tended, developed and assisted to fulfil its appointed sphere.
It is to one of the nursery-homes of these spiritual fragments I would now conduct you, where we may watch and learn to understand how Paradise deals with the first unfoldment of mind and intellect. I use the term ‘spiritual fragments’ advisedly in this connection, since we shall meet not only with souls who passed away in the process of nativity, but others who in the halftime of gestation were able to make no more than one feeble independent movement and then expire. Surely these are fragments of humanity truly, yet they survive, and are carefully assisted forward into a full and strong maturity.
So beautifully and considerably does the sphere of the spiritual overlap the physical that most adequate provision is made to reach and protect all such little ones, of whom earth never takes cognizance. Unknown, with an existence unsuspected, still they live. Nothing must be lost. God’s plans are laid for saving even to the uttermost, and the nursery-home over which our now well-known friend Cushna presides is one of the numerous establishments appointed for such work in connection with children.
There is ample accommodation here – and when I say ample I do not mean simply that each child is allowed so many cubic feet of breathing-room by measurement, but I refer to the generous overflowing provision so characteristic of all God does – for about two thousand souls ranging from the boundary-stranded infant I have referred to, to those who may have known an earth existence of several months, the limit being determined not so much by age as other circumstances we need not here discuss. They are drawn from every nationality of earth and brought up together, one of the very first efforts being to prevent any approach to racial differences and establish the unity of the human family. When the preliminary course has furnished ability to proceed, the child goes forward from strength to strength through the advancing and ascending schools of eternity.
Longfellow struck a chord of true spiritual music when he sang of one who had passed into the courts of Paradise:
“Not as a child shall we again behold her;
But when, with rapture wild,
We to our hearts again enfold her
She will not be a child.”
Childhood and youth are imperfections, and no more represent true manhood and womanhood than daybreak is synonymous with noon. Heaven, when we reach it, will be found to be a perfect home for a perfect people, and all must attain the qualification to receive admission. Paradise will consummate in this respect what earth has no power to achieve. It is the legitimate function for which God has called it into existence. Childhood has to be carried forward to the full beauty of manhood and womanhood, and age brought back to the strength and vigour it has lost. Cushna, himself, is a striking illustration of this latter effect. I have already spoken of it, but the fascination it exerts seems to increase every time I come in contact with the benevolent Egyptian, upon whose shoulders rests the mystic mantle of evasive age so indescribably and beautifully blending with the exuberant sprightliness of early manhood. The consciousness of this, it will be remembered, was the first impression I received when I met him at the Home of Rest, but the fullness of it was more forcibly brought home to me when I found him so actively engaged in the education of children in this scene of more than fairy enchantment, which I was assured was the better place for learning to know him as he is.
I know not whether the man had produced the home or the home the man, but whichever it may be the two are certainly related to each other as heat to fire, or light to the sun. The place was unmistakably designed for the encouragement of life’s first unfoldments, but in the arrangement of it had not aeons of antiquity been laid under heavy contribution, and their wisdom tempered, softened, mellowed into an adaptability youth had no strength to furnish? Methods of treatment had been skilfully drawn from the best vintages of experience: adaptations had been critically made with a view to naturally meeting every possible requirement. Strength with growth, intrinsic character with interest, sweetness of disposition with progressive determination, humility with competence, love with power, and reverence with success. All these had to be accomplished, and were adequately provided for, together with a systematic but careful extraction of every hereditary proneness to the ignoble and impure. The correction of these latter tendencies is one of the chief features to which special and ever watchful care has, to be directed.
The home comprises a surprising number of palatial buildings, each of which is placed at a good distance from its neighbour and located in a retreat perfectly adapted to the particular use of its department. Among them I saw the Nursery where pre-natal children are specially cared for; dormitories – all young children requiring a certain amount of sleep – a gymnasium, museum, theatre, laboratory and other places answering to every possible demand which may arise. But the most striking adaptations were to be found in the open air, where a system of landscape gardening had been adopted, which I can only describe as the interrogative. Everything, everywhere, appeared to be designed to prompt questions, and so effectively was this carried out that I fell into the trap myself, and was asking for information at every turn of my head.
The existence of such institutions in Paradise equipped with every possible educational appliance beyond the powers of an earthly mind to understand, will be regarded by many – especially such as have been taught to think that an instant after death the soul of an infant explosively acquires all knowledge – as miserably materialistic and blasphemously untrue. I should pass such conclusion of superstitious ignorance in the silence it merits, were it not for the obstacle it throws in the path of honest inquirers who refuse to pass any objection unnoticed.
If we try to grasp intelligently an idea of what it is we are aspiring to perfection and nearness to God – and the almost infinite distance by which our present imperfections separate us from that goal, then cast our eyes backwards to measure the comparatively short way we have as yet travelled on the journey since the pilgrimage of evolution first began, I think there will be little difficulty in recognizing that these preparatory stages of Paradise are an absolutely necessary provision if we are to succeed. Commercial and diplomatic positions on earth are safeguarded by interim examinations and qualifications tested by service and fidelity. Is it to be thought credible that while men make such exactions in temporal matters God will be less careful in respect to the eternal? The approbation of Christ – “Well done”- is the reward bestowed at the end of loyal, faithful and honourable service, when the tried and trusted steward hands in his audited accounts. For this service, earth under most advantageous circumstances can do no more than pass us through a preliminary examination with honours. The intermediate, advanced and final stages remain for Paradise to prepare us for. If this is found to be so under the most favourable conditions of long life and easy circumstances, how much more will such corrective assistance be needed for the unfortunate, and those whose lives are cut short in infancy, since innocence is not righteousness, nor is non-intelligence holiness. Hence the raison d’être for the homes I am speaking of.
How I regret my inability to paint either in language or colours the scene as it first presented itself to my astonished eyes! But if I could find the language, earth would misinterpret the meaning; if I could procure the colours, my critics would say they were unreal, unnatural, and the result a miserable attempt to introduce an impossible novelty into the Arabian Nights’ Entertainment. I had better not attempt it, but leave such detail of my experiences until you, my gentle reader, are able for yourself to see it as it is, with eyes adapted to a wider view, and your powers of vision able to clearly trace a longer spectrum.
Still one may legitimately exclaim, “Happy children to be thus cared for and protected! Glorious gospel abounding in such provision! overflowing compensation for all that has been sacrificed on earth!” Where is the man or woman who would not envy them? But hush; stand still, or we shall trespass here. No man or child liveth or dieth to himself. “Our times are in His hand”; and it is better so. For the present it may be you see through a glass darkly, but presently you too will understand; then you will find God’s leading was right, after all. Great as is the compensation of the child, you may – if you will, by doing your duty nobly – find an even greater reward awaiting yourselves.
“Let us be patient; earth’s severe afflictions
Not from the ground arise,
But oftentimes celestial benedictions
Assume a dark disguise.”
I have no intention of making a tour of the departments of this institution. The chief features of life and its activities here are not to be found indoors, and Cushna’s home is no exception to the general rule.
I would repeat that the first object of every such institution is to foster inquiry in the minds of the children. No instruction is forced upon an unwilling or unready child, but ingenious devices are employed to arrest attention and prompt a question as to the nature or utility of the thousand objects most temptingly located in every part of the fairylike domain. The principle here observed is acted upon in every stage of the life beyond: – When interest is sufficiently aroused to prompt inquiry, the mind is in a favourable condition to receive instruction, and ministers are always at hand to suitably impart it.
Cushna very kindly invited me to join one of the many groups of children who were so pleasantly and enjoyably studying first lessons in the school of Paradise, that I might become acquainted with the system of education he has adopted.
A moment later, without attracting more than the slightest attention from the thoughtfully interested children, we had taken our place near a group of some twenty students who were listening to a lady explaining the nature and beauty of a blade of grass which by its attractive form and colour had aroused the curiosity of one of the little ones.
From the commencement of her lecture the speaker carried myself, as well as her Lilliputian audience, into a romantic fairyland of botany in her description of the life, habits and antecedents of her subject. Then, by an apparently magical process I was altogether unprepared for, she held within her hands a variety of other grasses from which she drew comparison and contrasts: the coarsest and meanest of which she called attention to as a representative specimen of grasses to be found on earth, the others were from different stages of the higher life. Every inquiry from the children was answered by a simple and forcible parable setting forth the truth she wished to fix upon the memory, and she lingered with almost too leisurely patience that her lesson might be clearly comprehended.
When all this was over I was further astonished to hear her announce that if there were no more questions as to that part of the lesson she would proceed to the practical consideration of it.
Then followed a perfectly entrancing discourse upon the chemistry of that blade of grass and the process by which the constituents of the atmosphere are selected, attracted and utilized to produce the blade in the natural course. Nature was set forth as being a most beautiful but invisible machine designed by God to prepare all that was necessary for the protection and sustenance of man, until such time as he should be able to understand how to use the great available forces in producing all the requirements by a much better and quicker process. This led to a beautiful description of the difference between a man and other agencies of creation by setting forth the nature and potentialities of the soul, which possesses latent powers to accomplish all that nature achieves, by a more expeditious process under conditions she set forth and enforced by many illustrations.
It seems almost incredible that such infant minds could be interested in subjects so profound. But God has His own methods by means of which He can reveal unto babes mysteries He withholds from the wise and prudent, and in the experience before me I was watching the process by which this seeming impossibility was actually but gradually accomplished. In these homes of the children we are brought very near to the purity of God, accommodated to the minds over which it broods, and passes across thresholds where the shadow of sin has never fallen. Sown in this virgin soil of innocence, how can we, who have been contaminated with pullution of sin, estimate the power and possibilities of omnipotent love?
But to return to the lesson.
After the explanation came the demonstration. The teacher laid the grasses aside, and bidding the children watch her empty and extended hand, we saw, with equal interest and surprise, a blade of grass, the exact counterpart of the one upon which her discourse had been based, slowly form before our eyes. When the experiment was complete the original was laid side by side with the created specimen for our careful examination, when the one was found to be equally perfect with the other.
The session was not yet over. It was now the duty of each child to make what effort it could to duplicate that of its tutor, and this, to me, was not the least interesting part of the experience. One by one they were called in turn to the side of their instructor, who encouraged and exclaimed as necessary, then watched the result of those first attempts at creation. Many were total failures, others produced something – enough to astonish and encourage further efforts, and one made a very creditable success as to form, but in colour and detail much was left to be desired.
Congratulations and commendations now followed, causes of failure were pointed out as only to be expected, certainty of speedy success was generously promised, and the teacher went on to explain that perfection is only to be reached by study and the acquisition of knowledge, and the lesson ended by an arrangement to carry the subject farther on the next occasion, at the prospect of which the children were highly delighted, and I almost wished I could continue my studies with them through the whole course which had just opened so happily.
Such is a very meagre glimpse at one of the homes for children in Paradise. Happy homes and happy those who are received therein.